۲۶ دی ۱۳۹۱، ۱۰:۳۸

بزرگداشت میر‌شکاک ـ3/

طالب‌زاده: رفتار رسانه‌های کشور درباره میرشکاک مصداق سانسور است

طالب‌زاده: رفتار رسانه‌های کشور درباره میرشکاک مصداق سانسور است

نادر طالب‌زاده گفت: زمانی که در شبکه 5 سیما می‌خواستم از میرشکاک در برنامه زنده شباهنگام تجلیل کنم به من گفتند نمی‌شود؛ چون می‌ترسیم او را به تلویزیون بیاوریم. این کار مصداق سانسور است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت مقام یوسفعلی میرشکاک شب گذشته دوشنبه 25 دی ماه در سازمان هنری ـ رسانه‌ای اوج برگزار شد.

در این مراسم سعید قاسمی در سخنانی با اشاره به اینکه شناخت میرشکاک از برکات شهادت سیدمرتضی آوینی بود، گفت: روزگار عجیبی است و در آن نامردی‌های بسیاری را می‌بینیم. به ویژه در حق شمشیرزنان جبهه فرهنگی انقلاب که خط نگهدار و دیده‌بان ما هستند. آن هم در زمانی که خط خودی و غیرخودی مشخص نیست و سره و ناسره قاطی شده است.

وی ادامه داد: نقش واقعی روشنفکر در فعالیت‌ امثال میرشکاک مشخص می‌شود. در دیده‌بانی فرهنگی که او انجام داد و در مقاطع مختلف بعد از شهادت آقای آوینی با کارهایی که در مقوله ستیز با خود انجام داد، توانست زیر یک خم خزعبلات افرادی چون شاملو را بگیرد؛ آن هم در زمانی که تب توسعه‌گرایی در این مملکت راه افتاده بود.

قاسمی افزود: میرشکاک و آوینی در کتاب‌هایشان گیرهایی که الان و در همین امروز گرفتار آن هستیم را دیدند و به ما هشدار دادند؛ گودال‌هایی که در آن افتاده‌ایم و انگار بیرون آمدنی هم از آن در کارمان نیست. هنوز یادمان نرفته مقطع آن وزیر ارشاد معروف را که اهل تجدید فراش بود و کتابی در نقد آیاتی شیطانی می‌نوشت و الان عضو اتاق فکر بی بی سی و جنبش سبز است. آن موقع یادم هست که آقا یوسف با مجموعه مقالات و نامه‌هایی به رئیس جمهور آینده این افراد را شناخت. افرادی که خیلی از ما درباره‌شان به میرشکاک می‌گفتیم اشتباه می‌کنید، اما روشنفکر یعنی همین، یعنی دو دهه بعد را دیدن و ذات و طینت افراد را تشخیص دادن.

مدل ما مدل مرده‌پرستی است

عضو قرارگاه فرهنگی عمار ادامه داد: در این مملکت امثال مهاجرانی‌ها باید صدرنشین باشند و یوسفعلی‌ها زمینگیر. ما‌ هم که باید خیلی حزب‌اللهی باشیم زیر تابوت آقایوسف خوب سینه می‌زنیم. مدل ما، مدل مرده‌پرستی شده و یادمان رفته که امثال چنین علمدارانی که درست دیده‌بانی می‌کنند کم داریم و باید قدر آنها را بدانیم.

قاسمی ادامه داد: آقای وزیر ارشاد و آقای شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌شود که این آدم در این قواره دغدغه معیشت داشته باشد. نمی‌شود که چنین آدمی چند بار تمام کتاب‌هایش را بفروشد که زندگی کند. اصلا او همین است که هست. نه کاسبی بلد است نه دلارفروشی. چکار باید بکند؟

آیا نمی‌شد میرشکاک عضو هیئت علمی دانشگاه باشد؟

این فعال فرهنگی ادامه داد: مویی از سر آقا کم نباشد که با این همه گرفتاری امثال آقا یوسف را تفقد می‌کند که اگر این هم نبود، امثال این جماعت بسیار بیش از این آلاخون والاخون بودند. این حرف‌ها را البته ضد انقلاب که بشنود، خیلی کیف می‌کند، اما ما تا شمشیرزنی مثل میرشکاک داریم کور خوانده‌اند که بتوانند کاری با ما بکنند.

قاسمی ادامه داد: امثال میرشکاک تشخیص‌دهنده درستی هستند و می‌دانند که باید به کجا تیرشان را بیندازند آیا نمی‌شود او جزو یکی از هیئت علمی دانشگاه‌های آقایان باشد؟ مشکلش چیست؟ مدرک علمی مورد نظر شما را ندارد؟ دستمال به دست نیست؟ حوصله شما را ندارد؟ چه باید کرد؟ او کلی کتاب دارد که در حال خاک خوردن است نمی‌شود آنها را منتشر کرد؟

قاسمی در پایان گفت: میرشکاک در خط اصیل انقلاب و پشت سر رهبری ایستاده چطور باید این را تشخیص دهیم که تا الان داده‌ایم؟ و مگر چند نفر مثل او داریم.

در ادامه این مراسم و پس از شعرخوانی امید مهدی‌نژاد، نادر طالب زاده برای سخنرانی دعوت شد.

تصور فعلی مابرای تجلیل از بزرگان عین عقب‌ماندگی است

طالب‌زاده با اشاره به اینکه چنین مراسم و گردهمایی‌هایی بهانه خوبی برای تقویت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: امروز وضع ما، وضع وخیم و متفاوتی است. این مجلس هم به اعتقاد من علامت تغییر زمان است؛ یعنی اینکه رقیب فهمیده که ما به چه می‌اندیشیم، شناسایی‌مان کرده است و می‌داند چه چیزی و از کجا در حال رشد است و تمام تلاشش را هم برای تغییر آن به کار می‌بندد.

طالب زاده در ادامه با بیان اینکه چندین سال مداوم است که برای برگزاری چنین مراسمی صبر کرده است، گفت: همه ما فکر می‌کنیم یک آدم باید دکترا داشته باشد تا از وی تقدیر شود، اما این عقب افتادگی مطلق است. انقلاب محل پرورش چنین افراد اهل حقیقتی است و باید از آنها تجلیل کنیم. من خودم بعد از جنگ بارها به این فکر افتادم که درس بخوانم و مدرکی بگیرم اما حسم این بود تا امثال آقای آوینی و میرشکاک هستند جای دیگر رفتن فایده‌ای ندارد. سانتریفیوژ حقیقی ما اینها هستند و اگر ترسی از ایران وجود دارد، به خاطر اینهاست.

رفتار رسانه‌های کشور درباره میرشکاک عین سانسور است

طالب زاده در ادامه با انتقاد از قدرناشناسی رسانه‌های جمعی در توجه به چنین چهره‌هایی گفت: یادم هست زمانی که در شبکه 5 سیما برنامه زنده شباهنگام را برگزار می‌کردند، زمانی که می‌خواستم از میرشکاک تجلیل کنم به من گفتند که نمی‌شود و می‌ترسیم او را به تلویزیون بیاوریم. من البته از آن شب دیگر به آن برنامه نرفتم، اما می‌خواهم بگویم کشوری که رسانه‌اش لیاقت اهل فکر را نداشته باشد، می‌شود همین. در تمام طول این سال‌ها یک بار رسانه ملی نیامد با اقای آوینی مصاحبه کند و نظرات او را ضبط کند و امروز در مورد میرشکاک هم همینطور است و این خطرناک‌ترین سانسوری است که در کشور ما وجود دارد.

وی افزود: جبهه فرهنگی انقلاب را باید خودمان مراقبت کنیم. من کاری با ارشاد و سازمان تبلیغات و شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارم. انقلاب ما یک اتفاق جهانی است و بزرگان آن هم تنها متعلق به اینجا نیستند. نباید یک گوشه بنشینیم که دولتی‌ها به داد ما نمی‌رسند. اصلا نباید به این موضوع تاکید کنیم. مگر در بخشی از آنها که نگاه جدید دارند و زمان و اهل شعور را می‌شناسند. باید خودمان حرکت کنیم و فکر کنیم که اصلا خداوند نظام‌های حمایتی و دولتی را غلط اندر غلط آفریده. ما که خودمان حرکت کنیم دیگران به دنبال ما می‌آیند.

طالب زاده همچنین گفت: افراد شاخص را باید خودمان بشناسیم و معرفی کنیم. متاسفم که باید بگویم در این سال‌ها یک بار امثال میرشکاک را به خارج از کشور نبردیم تا جهان با اندیشه‌های او آشنا شود. خارج از کشور که هیچ، در داخل هم محفلی برگزار نکردیم تا ایشان را ببینند. حتی اگر می‌ترسیم که زنده صحبت کند، می‌شد ضبط شده حرف‌های ایشان را پخش کرد اما این هم از امثال او دریغ شد و این مایه تاسف است.

کد خبر 1791231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha